Hoe schrijf je een helder business plan
en goed businessplan fungeert als een roadmap voor de groei van je bedrijf. Het is een uitgebreide kijk op de achtergrond, het groeiplan en het winstpotentieel van je bedrijf. Of je nu een nieuw bedrijf begint of probeert je huidige bedrijf te verbeteren of uit te breiden, het leren schrijven van een businessplan is een essentiële vaardigheid. Het kan je helpen je missie te verfijnen, slimme doelen te stellen, financiering veilig te stellen en je groeistrategie te ontwikkelen.
Voordat je aan een eerste ontwerp begint, is het belangrijk om je intenties voor het schrijven van een businessplan te verduidelijken. Wil je een beroep doen op potentiële investeerders, een bedrijfssubsidie aanvragen of gewoon je doelstellingen uiteenzetten? Waar je het businessplan voor gebruikt, zal de manier bepalen waarop je het schrijft en organiseert.
Als je financiering wilt aanvragen, kun je je meer richten op het succes of het marktpotentieel van je producten en diensten. Aan de andere kant, als je een businessplan voor interne doeleinden aan het opstellen bent, kun je misschien je visie en langetermijndoelstellingen benadrukken. Het mooie van een businessplan is dat het kneedbaar is. Voel je vrij om je structuur aan te passen aan de behoeften van je bedrijf.
Klaar om te beginnen? Hier zijn acht cruciale onderdelen die je moet opnemen bij het schrijven van een businessplan:
1. Hoe maak ik een samenvatting voor een businessplan voor de directie?
De executive summary geeft een kort overzicht van je businessplan, dat in wezen dient als een hoogtepunten pagina. Het is je eerste kans om in grote lijnen uit te leggen wat je bedrijf doet en hoe je van plan bent om te groeien. Naast algemene informatie over de geschiedenis, medewerkers en locatie van je bedrijf, dien je ook de producten en diensten die je aanbiedt te beschrijven.
Vermeld vervolgens bij het schrijven van een bedrijfsplan alle belangrijke mijlpalen die je hebt bereikt, zoals het behalen van een specifieke financiële doelstelling, het werven van een bepaald aantal klanten, of het winnen van een prijs. Als je bedrijf nieuw is en je nog geen belangrijke cijfers of details te delen hebt, kun je kort ingaan op je ervaringen uit het verleden en eventuele relevante zakelijke successen.
Tot slot, zorg ervoor dat je jouw doelstellingen vermeldt en welke middelen jij nodig hebt om ze te bereiken. Of het nu gaat om extra kapitaal, machines of extra medewerkers.
2. Beschrijving van het bedrijf
Bij het opstellen van een businessplan geeft deze sectie de lezers een dieper inzicht in de oorsprong, geschiedenis en interne organisatie van je bedrijf. Begin met uit te leggen hoe en wanneer jouw bedrijf is begonnen, waar je werkt en of je meerdere locaties hebt of niet.
Bespreek vervolgens de mensen die je bedrijf vormen - van oprichters en CEO's tot managers en medewerkers - en leg uit hoe je bedrijf is gestructureerd. Misschien vertrouw je op een team van onafhankelijke aannemers, naast bijvoorbeeld fulltime medewerkers, of heb je een raad van bestuur dat elk jaar financiële beslissingen dicteert.
Als je nadenkt over hoe je een bedrijfsplan kunt schrijven dat je organisatie in het beste daglicht zet, is dit gedeelte ook een goede plek om je bedrijfscultuur en waarden te delen en je sterke punten als onderneming te benadrukken. De waarden van het bedrijf kunnen zaken omvatten als integriteit, transparantie, zorgvuldigheid of verantwoordelijkheid.
Sterke punten kunnen zijn: samenwerking in teamverband of productiviteit. Vermeld tot slot alle wervingsbehoeften of plannen die je hebt.
3. Het doen van een marktanalyse voor je businessplan
Het doel van een marktanalyse is om de levensvatbaarheid van je producten of diensten aan te tonen. Dit moet een gedetailleerde, uitgebreide sectie zijn die informatie geeft over je branche, doelgroep en concurrenten. Je kunt dit als onderdeel van jouw bedrijfsplan maken door grafieken op te nemen voor visuele interesse, of je kun je beperken tot opsommingstekens of korte paragrafen. Hier zijn enkele details om op te nemen:
Kenmerken, patronen en trends in de sector
Marktkenmerken, -gewoonten en -trends
Marktomvang en groeipotentieel
Prijzen van soortgelijke producten of diensten
Kenmerken en statistieken van de concurrenten
Idealiter vertelt deze sectie een lezer hoeveel marktpotentieel je branche heeft en waar jouw bedrijf binnen de branche valt.
4. Positionering van producten en diensten
In dit gedeelte deel je details over jouw producten en diensten, leg je uit waarom ze waardevol zijn en bespreek je vervolgens hoe je van plan bent ze te positioneren om jouw doelgroep aan te spreken.
Als je al een tijdje actief bent, kun je bespreken hoe je jouw producten hebt ontwikkeld en geprijsd, wat het productieproces inhoudt en hoe je kiest welke nieuwe producten of diensten je wilt creëren. Als je jouw bedrijf echter nog niet bent gestart, kun je je richten op de vraag in welke fase van ontwikkeling jouw producten of diensten zich bevinden en wat je van plan bent te doen om ze tot bloei te brengen. Als je werk moet uitbesteden of met bepaalde leveranciers moet samenwerken voor de productie, vermeld dat dan bij het schrijven van dit deel van uw businessplan.
Nadat je genoeg achtergrondinformatie hebt gegeven, beschrijf dan de unieke waardeproposities van je bedrijf. Bijvoorbeeld, 'de massage oliën en de lichaamsscrubs zijn niet alleen huidverzorgingsproducten - maar geven je ook de kans een momentje voor jezelf te nemen.'
5. Marketing en verkoopstrategie
Bij het opstellen van het marketing- en verkoopgedeelte van jouw businessplan moet je beschrijven hoe je van plan bent je bedrijf te promoten en klanten te werven. Begin met het schetsen van je verkoopproces.
Het verkoopproces, soms een verkooptrechter genoemd, verwijst naar de reeks stappen die potentiële klanten nemen voordat ze een aankoop doen. Er zijn meestal vier stadia: bewustzijn, interesse, beslissing en actie. Doorloop elke fase tijdens het schrijven van je bedrijfsplan en beschrijf jouw doelstellingen, voorkeursmethoden voor marketing en eventuele uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd.
Voeg details toe over de verschillende distributiekanalen die je van plan bent te gebruiken, en neem alle cijfers op die je keuzes helpen toe te lichten. Bijvoorbeeld, bij het beschrijven van de awareness fase, kun je praten over het succes dat je hebt gehad met Google Analytics en online reclamecampagnes; voor de beslissingsfase, kun je verschillende benaderingen van de klantenservice bespreken en waarom je wilt investeren in content marketing.
6. Hoe maak je een uitgebreide financiële sectie in je businessplan?
Sterke financiën zijn de basis van elk succesvol bedrijf, dus is het belangrijk om dit onderdeel zo uitgebreid mogelijk te maken. Hier laat je het winstpotentieel van je bedrijf zien en richt je je op jouw financiële behoeften.
Naast het bespreken van je zakelijke uitgaven en prijsstrategie, moet je ook informatie opnemen over je inkomsten, cashflow situatie en COGS (kosten van de verkochte goederen), of hoeveel geld het kost om jouw producten en diensten te creëren.
Als je bedrijf net van start is gegaan, zul je bij het opstellen van je bedrijfsplan moeten vertrouwen op prognoses in plaats van harde gegevens, maar als je al een jaar of langer actief bent, kun je cijfers uit de financiële administratie van je bedrijf halen. Probeer het volgende op te nemen:
Kostenanalyse
Winst- en verliesrekening
Balans
Break-even analyse
Kasstroomoverzicht
Tot slot leg je je financieringsbehoeften uit. Heb je bijvoorbeeld apparatuur, werkkapitaal of een lening nodig om een tweede locatie te kopen? Zorg ervoor dat je duidelijk maakt naar hoeveel geld je op zoek bent, hoe de fondsen zullen bijdragen aan de groei van je bedrijf en hoe je de lening af gaat lossen. Kredietverstrekkers en investeerders willen weten of je een doel, plan en geschiedenis van verantwoorde aflossingen hebt.
7. Doelstellingen
Je hebt je bedrijfsdoelstellingen in de vorige paragrafen genoemd of verwezen naar je bedrijfsdoelstellingen, maar dit is de plaats om ze in detail uit te leggen. Als je nadenkt over hoe je een bedrijfsplan moet schrijven dat jouw doelstellingen dekt, moet je een mix van korte- en langetermijndoelstellingen opnemen, zoals driemaandelijkse doelstellingen, jaarlijkse doelstellingen en vijfjaarlijkse doelstellingen.
Zorg ervoor dat je doelstellingen de SMART-methode volgen, wat betekent dat ze specifiek, meetbaar, haalbaar, realistisch en tijdgevoelig moeten zijn. Enkele voorbeelden die je kunt gebruiken bij het opstellen van een businessplan zijn bijvoorbeeld het contacteren van 10% meer leads per maand tegen het einde van het volgende kwartaal, of het lanceren van vier nieuwe producten in de komende twee jaar. Onder elk doel wordt uitgelegd hoe je van plan bent het doel te bereiken, wie verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan en hoe je jouw vooruitgang zult meten.
8. Hoe maak je een bijlage voor je businessplan?
De bijlage bevat aanvullende informatie. Denk hierbij aan: ondersteunende gegevens, relevante nieuwsberichten of cv's van sleutelfiguren uit je team. Het is niet nodig om een bijlage toe te voegen, maar het kan nuttig zijn als je jouw bedrijfsplan schrijft en deelt met potentiële investeerders.
Het schrijven van een businessplan is een doorlopend project. Je plan zal veranderen naarmate je bedrijf groeit - en dat is een goede zaak. Probeer je businessplan minstens één keer per jaar bij te werken om op schema te blijven met jouw doelstellingen en ervoor te zorgen dat je marketing- en verkoopstrategieën nog steeds effectief zijn.